Saturday, July 08, 2006

Noen oppsummerende tanker om VM før finalen.


Tyskland – Portugal 3-1

Tyskland vant den betydningsløse bronsefinalen, skjønt man alltid ønsker å vinne når man kommer ut på gresset. Kjekt for Tyskland og for så vidt fortjent, selv om Portugal også veldig lett kunne vunnet denne kampen. Jeg er klar over (det har vært MEGET bevisst) at jeg brukt denne frasen mye under min VM-blogging. Skal komme tilbake til det under. Men for å avslutte bronsenfinalen, kampen var underholdende og Tyskland slutter aldri å overraske meg, og etter målet sprudlet de virkelig. Gratulerer Tyskland!!!

Hvordan skal en så oppsummere VM? La meg starte det med det gledelig. Det har vært underholdning, spennende, gode prestasjoner, folkefest og alt det en forbinder med VM, uten at bråk, vold og fyll har fått prege VM. For sporten er det tross alt dette som er det viktigste.

Men for en fotballnerd som meg selv, som påroper seg store fotballkunnskaper, og som liker å ha et mer analytisk forhold til sporten så er vil det i denne kommentaren det sportslige ha fokus.

”Kampen kunne godt begge veier”

Som jeg nevnte overfor har jeg brukt uttrykket ”begge lag kunne vunnet” veldig mye, og det er ganske enkelt for det er slik det forholder seg. Som jeg var inne på i mine spådommer før mesterskapet så er prediksjonskraften i fotball vanskelig fordi tilfeldighetene i denne lagsporten utgjør en relativt større del enn andre sporten.

Kapitalismus sin hovedtese var at Europa dominerer dette VM og at Brasil vinner. Førstnevnte viste å stemme veldig bra, men Brasil røk som kjent ut i kvarten. Tyskland spilte mye bedre enn hva jeg hadde trodd, der tok jeg grundig feil enkelt og greit. Men laget burde ikke slått Argentina i kvarten, tabbe av Pekerman å ta ut Riqelme, og skadaløst å ha Messi på benken, slike ting får konsekvenser, i Argentina sitt tilfelle betød ut i kvarten, istedenfor semien.

Italia har spilt bra hele veien, men ikke sikrere enn at de fort kunne tapt mot Ghana i åpningen og USA i andre kamp. De var heldig som fikk straffe mot Australia i en kamp hvor de spilte nesten en omgang med 10 mann. Mot Ukraina vant de komfortabelt, mot Tyskland vant de fortjent, men Tyskland hadde mange sjanser. Frankrike greide ikke å vinne gruppen, og slet innledningsvis, men som jeg skrev etter Togokampen, hvor Frankrike begynte å spille bra uten Zidane, men at dersom Frankrike skulle langt så måtte Zidane begynne å spille mer effektivt. Det var nettopp det som skjedde. Frankrike har slått ut Spania, Brasil og Portugal imponerende. Og mot Brasil og Portugal så fikk de omtrent ingen målsjanser mot seg enda mer imponerende! Offensivt fremdeles mye å gå på.

Skuffelsen England!
Jeg hadde stor tro på England før mesterskapet, de hadde et kanonlag på papiret. La gå at oppladningen til Rooney ikke var ideell, at Owen ikke er hva han var. Men midtbanen var i utgangspunktet kanon. Lampard, Gerrard og Joe Cole, i tillegg til Beckham. Forsvaret var bunnsolid. Men det skulle ikke fungere. La gå at de var bedre enn Portugal og burde vunnet isolert sett. Men de var relativt langt bra å nå sitt potensial, det er skuffende. Men en ting skal britene ha, verdens beste supportere, å høre supporterne synge God save the queen langt høyere enn anbefalt decibelnivå, det er rett og slett ubeskrivelig. Synd spillerne ikke maktet å følge opp. Men laget var tross alt ikke lenger fra en semifinale enn en bedre dommer, en bedre avslutning blant de mange store de hadde mot Portugal eller et par bedre straffespart. Det skal ikke GLEMMES.

Brasil hadde jeg tippet som vinner, hvorfor vant de ikke? Vel det korte svaret er mangel på innsats og guts, as simple as that! Det samlede talentet Brasil utgjør er imponerende, innsatsen til de utvalgte var dessverre ikke i nærheten av ferdighetene, dermed vant de heller ikke VM.

VM- laget

Det er alltid populært å kåre VM laget Kapitalismus er ikke noe bedre, han skal også plukke ut sitt drømmelag. Mitt VM lag vil ikke nødvendigvis være de beste enkeltspillerne, men i tråd med hva fotball dreier seg om nemlig lagspill, vil mitt VMlag kombineres slik at spillerne har komplementære ferdigheter.

Keeper: Gianluigi Buffon

Venstre back: Phillip Lamm

Høyre back: Gianluca Zambrotta

Midtstopper: Fabio Cannavaro

Midtstopper: Lilliam Thuram

Sentral Midtbane: Andrea Pirlo

Sentrale Midtbane: Zinedine Zidane

Høyremidtbane: Kaka

Venstremidtbane: Christiano Ronaldo

Offensiv midtbane: Deco

Spiss: Fernando Torres

Foran finalen

Dette er reprise fra EM- finalen i 2000, hvor Frankrike var store favoritter på forhånd. Nederland hadde rundspilt Italia i semien, men tapt på straffer. Frankrike slo Portugal, etter goldengoal og hadde et kanonlag på papiret. Italia og særlig Totti imponerte stort, med bra offensivt spill i finalen og Frankrike utlignet først 2 min på overtid, og endte med å bli ufortjent Europamester. Foran denne finalen er utgangspunktet annerledes, finalen er totalt åpen, og særdeles vanskelig å spå. Lagene er relativt jevne, begge meget solide defensivt, svakere offensivt og mitt tips er at uansett hvem som vinner, kunne kampen mest sannsynligvis like gjerne blitt vunnet av det andre laget…

3 Comments:

At 4:12 AM, Anonymous Anonymous said...

Enig i Kapitalismus sine betraktninger omkring tilfeldighetens rolle i fotball. Dessverre ser det ikke ut til at fotballkommentatorer, med unntak av Nils Johan Semb, i stor nok grad evner å formidle dette.

I alt for stor grad tilpasses kommentarene resultatet.

 
At 4:14 AM, Anonymous Anonymous said...

Bra poeng med at England tross dårlig spill burde vært i semifinalen, men skuffelsen er stor over dårlig spill.

 
At 4:17 AM, Anonymous Anonymous said...

Er vel ikke så enig i at Brasil bare tapte pågrunn av manglende innsats. Tror ikke laget er så overlegen ferdighetsmessig som Kapitalismus vil ha det til.

I alle tilfeller gjorde Frankrike et utrolig bra forarbeid foran Brasil kampen, og når Zidane i tillegg er i form så var Frankrike fullt på høyde og gjerne bedre enn Brasil. Frankrike vinner finalen!

 

Post a Comment

<< Home