Monday, June 26, 2006

1\8 finalene snart over. Kapitalismus innrømmer å ha undervurdert Tyskland.

Det har vært Unge Høyre landsmøte i helgen, og det har amputert oppdateringene og kommentarer. Det har til og med nesten gått utover VM kampene, men jeg har fått sneket meg til å se kampene innimellom, og selv om Argentina – Mexico gikk midt under landsmøte middagen, så var det bare å snike seg opp å se kamp mellom, forrett, middag og dessert. Jeg mener: Er man fotballinteressert, så er man fotballinteressert.


Tyskland – Sverige 2-0

Mange av mine venner og til dels tilbakemeldinger her på VM- bloggen har ment at Kapitalismus har vært i overkant skeptisk til Tyskland. I ettertid har det vist seg å være riktig. Riktignok skuffet Sverige stort i selve kampen, mer enn at Tyskland imponerte, like fullt var det noe entusiastisk, noe sprudlende over Tyskland. Men at dette laget skal gå hele veien til finalen og sågar vinne mesterskapet, det kan jeg vanskelig se. Jeg tror det strander mot Argentina i neste runde. Dersom Tyskland virkelig skulle vinne hele mesterskapet, må jeg nok vurdere min fremtid som fotballsynser...

Argentina – Mexico 2-1 e.e.o

Mexico imponerte, mens Argentina skuffet. Derav var forskjellen omtrent utvisket. Det argentiske laget demonstrerte svakhetstegn, særlig bakover på banen. Men offensivt har de så mye talent, at selv om noen svikter, står alltid andre klar til å vise seg frem. Pluss for VMs fineste mål til nå av Rodriguez, 2-1 scoringen er allerede blitt en klassiker.

England – Ecuador 1-0

En må snart lure på hva som skal til for å tenne engelskmennene ordentlig. De har VMs beste supportere, ”God save the queen” runger med jevne mellomrom over stadionanlegg så man får frysninger ned over ryggen og laget besitter et kanonlag. Likevel er det noe dødt, noe tungt over hele laget. En får trøste seg med Sven Gørans kommentar om at man ikke har tatt ut sitt beste og likevel er i kvartsfinale, det er vel omtrent det eneste som er positivt med England om dagen. Ok, Rooney er på gang, det er viktig. Men nå er det på tide å dra i gang hele laget.

Portugal – Nederland 1-0

Allerede fått merkelappen skandale, pågrunn av alle kortene. Det er synd at så mye fotballtalent søles bort på tull, men fotball er nå engang følelser, og tar du bort det, så tar du bort fotballenssjel. Selve kampen kunne gått begge veier, Robben skuffet og Nederland uten at Robben lykkes er et betraktelig dårligere lag. Veldig synd at Christiano Ronaldo ble skadet etter en skikkelig stygg takling.

I likhet med Deco ble jeg veldig provosert over Johnny Heitinga som viste ekstremt dårlig sportsånd ved å ikke spille ballen tilbake etter at Portugal hadde ballen før avblåsningen. Det rettferdiggjør selvsagt ikke stygge taklinger, men jeg skjønner Deco godt. Dessverre blir ikke Deco med i neste kamp, og muligens heller ikke C.Ronaldo det er veldig trist for Portugal.

Italia – Australia 1-0

Jeg hadde et intenst håp om at Totti skulle misse den noe heldige og etter min mening ukorrekte idømte straffesparket som førte Italia videre. Først og fremst fordi Totti er en møkkaspiller som jeg ønsker alt vondt, og et misset straffespark i en så avgjørende situasjon ville således vært herlig. For det andre fordi jeg syntes synd på Australia og Neil som ryker ut på en slik måte. Kampen var omtrent som forventet, Italia litt under pari, og Australia som forventet. Kampen fikk en spesiell utvikling etter at en annen av spagettijævlene ble utvist, Marco Materzazzi, men Italia har erfaring med å vinne når de spiller med 10 mann, også den gangen greide de å vinne, synd, men sant!


Sveits – Ukraina 0-0. 3-0 e.s.s

Det må føles noe spesielt å ryke ut etter å ikke ha sluppet inn mål i hele mesterskapet. Men det var det Sveits endte med å bli. Har hatt veldig sans for det sveitsiske laget, som er veldig bra sammensatt, godt organisert og med imponerende ferdigheter. Trist at de er borte. Men selv om Sveits var bedre enn Ukraina, så var uavgjort et greit resultat og straffespark er langt på vei bingo, en bingo Sveits tapte.

4 Comments:

At 4:25 PM, Anonymous Anonymous said...

hehe. Du fikk gjennomgå for Sverige tipset? Vel, synes mest at det var Sverige som var dårlig, fremfor at Tyskland var gode.

Men ellers ser du ut til å treffe ganske bra.

 
At 4:26 PM, Anonymous Anonymous said...

Nei, Tyskland vinner ikke. Det gjør Brasil, eller Argentina.

Hvis ikke Steven Gerrard får inspirert England til å begynne å spille fotball.

 
At 6:35 PM, Anonymous Anonymous said...

jaja, Argentina imponerte ikke mot Mexico, men eg meiner dei har bevist at dei har noko å fare med.

Italia har sikker klart å betale ein domer til. den straffen skulle Aldri vore dømt!

England er lys våkne og har ikkje meir å by på.

Personlilg er eg svært skuffet over at Nerderland ikkje gjekk videre, men dei fekk forhåpentligvis skada C. Ronaldo. Håper låret hans svir/ er hovent til neste århundre. Dommeren var en parodi, kampen var ute av konrtoll. Om det ver en fortjent seier velger eg eå avstå fra å komentere, da eg ikkje fekk sett store deler av første omgang.

Ein anna ting eg lurer på er kor lenge Blatter får sitte som Dick of FIFA, han burde holde seg for god til å kritisere dommere han selv sikker ar vore med å tatt ut. han har også vore med på å gi en retningslinje dommerne har å forholde seg til.

Etter min mening kan en forsvare dommerne i det meste de har gitt kort for og blåst for. Selvfølgelig med med untak av de verste tabbene. Som inkluderer å gi en person tre gule før utvisning.

Eg satser no mine penger på at Argentina vinner. Hadde vore bedre enn at England eller Brasil vinner.

Uansett vil eg rope et stort og rungende JIPPI for VM!

 
At 1:34 AM, Blogger Eirik Løkke said...

Blatter reprensenterer virkelig alt som er jævlig med fotballen. Enig i det.

Men heldigvis er fotball VM en folkefest, med FIFA som perifer observatør.

 

Post a Comment

<< Home