Wednesday, June 14, 2006

Innledningen unnagjort – Spania imponerte mest!


Spania – Ukraina 4-0

På åpningsrundens siste dag kom det endelig et lag som imponerte skikkelig, Spania. Spanjolene valset over noe som i utgangspunktet skulle være et solid ukrainsk lag. Anført av en meget god Carlo Puyol viste Spania at de blir et lag å regne med i dette VM. Spania virker å ha et veldig komplementært lag, og det faktum at de kan ha supervingen Joaquin på benken demonstrer styrke. Alonso og Senna, særlig sistnevnte imponerte stort ved å vise god arbeidskapasitet og teknikk.

Nå er det slik at Spania ofte nevnes blant favorittene i forkant av sluttspillet, men hvis vi ser de siste VM sluttspillene 1994, 1998 og 2002 er det bare i 2002 at laget vant sin åpningskamp, og langt fra imponerte like mye som de gjorde i denne kampen. Dette spanske laget er absolutt gode nok til å vinne årets mesterskap, faktisk rangerer jeg dem som nest best etter Brasil.

Saudi-Arabia – Tunisia 2-2

Har vanskelig for å se at noen av disse lagene skal gå videre, det avhenger av hvor bra det Ukrainske laget egentlig er, for begge disse lagene kommer til å få bank av Spania hvis spanjolene er i humør til å fullføre kampene skikkelig. Men for all del de to lagene spilte en spennende kamp, med utligning på overtid og det hele, men noe klasselag er vitterlig ikke verken Saudi-Arabia eller Tunisia, for å si det forsiktig.

Tyskland – Polen 1-0

Tja? Hva skal man si om Tyskland? Laget vant fullt fortjent og selv om de ikke overbeviste spillemessig, faktisk kunne polakkene lett ha scoret på noen av sjansene sine før utvisningen, så er det noe ekstra overbevisende med et lag som greier å avgjøre jevne kamper. Men igjen må jeg innrømme at jeg synes Tyskland viser at de mangler klassespillere. Ballack imponerte på ingen måte i denne kampen, og derfor holder jeg fremdeles på at dette laget ryker i 1\8 mot Sverige.

Oppsummering av 1.runde.

Mulig at jeg er vrang, og negativ når gjelder min fotballkommentering (ellers i livet er jeg rake motsetningen), men utenom Spania er jeg virkelig ikke imponert av noen av lagene og synes alle favorittene har skuffet (Tyskland er ikke blant favorittene til Kapitalismus, og ingenting i innledningen tyder på at de burde være der, vel svært lite i hvert fall).

Det kan komme av at jeg er oppvokst med Drillo som kommentator, og at jeg derfor i overkant vektlegger prestasjon fremfor resultat. Mange av resultatene kunne fort vært veldig annerledes dersom tilfeldighetene hadde vært annerledes. I mange tilfeller kan og har dommeravgjørelser vært avgjørende, dette er ikke ment som direkte kritikk, men kun en påpekning av tilfeldighetens rolle som rett og slett er betydelig.

Jeg synes mange av kampene har båret preg av dårlig passningsspill, dårlig bevegelse og særlig fra de ikke europeiske landene, dårlig struktur. Dette er overraskende i en så til de grader kommersiell sport som fotball. En skulle tro at en kunne overbevise afrikanske og sør- amerikanske lag at dersom de var litt mer direkte (gjennombruddshissige) og beveget seg litt mer så ville resultatene bli betydelig bedre, i hvert fall ville lagene bli mye vanskeligere å spille mot. Men det er mulig jeg undervurderer fotballkultur, som virker å sitte ganske dypt.

Når det er sagt. Dette VM har vært positivt spillemessig. Offensivt, mange mål og mange sjanser. Dommerne og linjedommerne har også vært positive så langt. Kapitalismus gleder seg virkelig til hver eneste dag, selv om det negative fokuset skulle gi inntrykk av noe annet.

Det er bare å glede seg til fortsettelsen!

2 Comments:

At 5:20 AM, Blogger Mathias said...

¡Viva España!

 
At 6:32 AM, Anonymous Anonymous said...

Slutter meg til det her Kapitalismus, godt å se kommentarer utover det selvfølgelige. Du har faktisk veldig rett i dine betraktninger om resultat vs prestasjon.

Også er det bare å si for kvelden!

Three Lions on shirt!!

 

Post a Comment

<< Home