Friday, June 09, 2006

COME ON ENGLAND!!!


Det er noe med England og engelskmenn som alltid har tiltrukket Kapitalismus, både når det gjelder fotball såvel som politikk. Som Liverpoolfan, oppvokst med engelsk tippekamp og ikke minst engelske supportere og tradisjoner bidrar til at England er mitt lag i dette VM. England har av de overnevnte grunner alltid vært mitt lag, utenom Norge, men mer nå i dette VM enn tidligere.

Men hvor gode er egentlig årets utgave? Muligens den beste utgaven på flere år, ihvertfall like god. Sammenligninger på tvers av historien kan lett fortone seg som teoretisk svada, men ved å sammenligne relativt, dvs England i forhold til resten av verden og ved å ikke gå for langt tilbake i tid, vil en slik sammenligning kunne være veldig interessant.

For å starte med 1990. Denne utgaven var veldig bra. Gazza, Lineker, Waddle storspilte og burde slått Tyskland i semien. (Så glemmer vi årene 1990-95)

1996 utgaven var også meget bra, selv om trener "Terribles" presterte å ikke bruke Fowler og Mcmanaman på fast basis. Laget var desidert EMs beste og burde slått Tyskland i semien med mange mål.

98 utgaven var også en bra utgave, men danske dommer Milton Nielsen skadaløse utvisning av Beckhami 1\8 ødela mye, i tillegg burde Hoddle brukt Owen mot Romania fra start av, da hadde England vunnet gruppen og fått betydelig enklere motstand.

2000 utgaven var dårlig. 2002 og 2004 utgaven var et nestenlag. Sven Gørans inntreden har definitivt vært positivt for England, og 2006 utgaven er så vidt jeg kan bedømme bedre enn 2002 og 2004.

Fremfor alt er midtbanen med Gerrard, Lampard, J. Cole og David Beckham meget bra. Spørsmålet er om forsvarsrekken holder høyt nok nivå. Rio Ferdinand er klassespiller, Campell er ikke like god som før skaden, og Terry sliter med tempoproblemer. Backene A.Cole\bridge og Neville\Carragher er greie nok, men ikke de beste i VM.

Det er synd å si det, men Michael Owen er en skygge av hva var i 1998, og er knapt god nok for laget. I 1998 var det livsfarlig hvergang han fikk ballen på motstanders bane halvdel, de siste 5 årene har fyren knapt nok vært farlig innenfor motstanderens 16 meter.

Ok. Han har scoret en del mål, men det har vært av den enkle sorten. En Wayne Rooney i form er rett og slett veldig viktig for Englands offensive kraft. Crouch er en joker, det samme er Walcott, men ingen av dem er i nærheten av å ha den offensive slagkraften til Rooney. Jeg har vel ikke sett Walcott mye nok til å bedømme han, men til tross for alle gjeteordene som går om hans kvaliteter kan jeg vanskelig se for meg han som noen redningsmann for England.

Keeper, hvem enn det blir, er ikke noe dårligere enn Seaman, snarere tvertimot!

Et alternativ kan være å flytte Beckham inn på banen for å gjøre plass til den virtuose og kjappe vingen Aaron Lennon, hvorpå Gerrard blir offensiv midtbane, bak en av spissene.

Men Sven Gøran, vær så snill, ikke bruk Carra i anker rollen!

Så en liten innrømmelse:

Kapitalismus har aldri likt kaptein David Beckham.

For det første er han Man u gutt, jeg hater (jeg mener virkelig HATER, alle som kjenner meg kan skrive under på dette) Man u, 2. Han har fått mye oppmerksomhet for alt annet enn fotball, det må han gjerne få, men fordi han blir tilgodesett med mye oppmerksomhet rundt sin person, så betyr det ikke at han blir en så veldig mye bedre fotballspiller. Med andre ord jeg har funnet han veldig overvurdert.

Jeg vet ikke om min vurdering av Beckham er så veldig endret rent fotballmessig, han er definitivt ikke den beste eller viktigste på England, men min respekt for han som person vokste betraktelig under EM 2004. Hvorfor?

Jo fordi følgende:

Beckham brente straffe mot Frankrike i åpningskampen i EM. Da England møtte Portugal i kvarten i 2004 endte det med straffespark. Beckham hadde bommet tidligere i turneringen, men tok likevel ansvaret som kaptein, med hele det presset dette innebar, og sa seg villig til å skyte straffe. Jeg vet faktisk en del om det å skyte straffer under press, og tro meg det kan være veldig tøft. Når Beckham likvel gjorde dette, så betyr det mindre at han bommet, det faktum at turte der han ikke ville, viser at vi har med en vinner å gjøre, derfor vil Beckham mest sannsynlig ta straffe igjen dersom det skulle komme til det.

Beckham eller ikke Beckham, det er ikke til å komme forbi at Wayne Rooney blir veldig viktig, for å ikke si avgjørende for hvorvidt England skal bli et "nestenlag" eller et "gjennomførtlag"

For nesten hjelper ingen verken på eller av hesten...

Tips for dagen:

England slår Paraguay. Sverige kjører over trinidad, og Argentina slår Elfenbenskysten.

Kapitalismus vil selvsagt komme med kommentaerer i etterkant av dagens kamper!

Imens er det bare å si COME ON ENGLAND!!!!

8 Comments:

At 8:49 AM, Anonymous Anonymous said...

jaja, du får skrike "COME ON ENGLAND!!!!" mens du kan. Dei ryk nok ut ut i kvartfinalen mot Nederland eller Argentina, etter mi meining.

Sjølv har eg stor tur på Nedeland,uten å ha gjort dei heilt store analysane. Dei treng berre å bli kvitt nokre av skadane dei pådrog seg i siste kamp før VM.

Hurra for VM!

Finale tips: Brasil - Nederland

 
At 10:38 AM, Blogger Comrade Arnfinn said...

England klarte det såvidt, og de bør sende takkekort til Paraguay!

Sverige overkjører vel strengt tatt ikke Trinidad og Tobago i øyeblikket, et kvarter igjen, og det står fortsatt 0-0!

Mine tips for VM;

Vinner: Italia

Overraskelser: Ghana og Japan

 
At 4:48 PM, Blogger Eirik Løkke said...

England overbeviste ikke, de trenger sårt Wayne Rooney i form.

Sverige kjørte over Trinidad, uten å lykkes foran mål, men normalt vil et slikt overtak resultere i flere mål, det gjorde det ikke denne gangen.

Forresten ingen dumme tips til finale, eller som vinner.

Men hvis Japan gjør det bra så er det virkelig en overraskelse...

 
At 1:09 AM, Blogger Mathias said...

Ja, jeg merker at du er tiltrukket av anglosaksere. Det er vel derfor du har slike francofobe tendenser, noe som er beklagelig.

 
At 8:09 AM, Blogger Eirik Løkke said...

Beklager å måtte skuffe deg Mathias, men kan muligens berolige deg med at jeg har stor respekt og beundring for fransk fotball.

 
At 11:49 AM, Blogger Mathias said...

Det var da enda bra. Jeg trodde du var en slik hardbarket anglofil, og en ekte anglofil hater alt som er fransk, eller italiensk, eller spansk for den slags skyld.

 
At 6:43 PM, Blogger Thor F. said...

"Keeper, hvem enn det blir, er ikke noe dårligere enn Seaman, snarere tvertimot!"

Du vet tilsynelatende masse om England men er usikker på hvem som vil stå i mål under VM? Svakt. Det har vært gitt lenge.

 
At 11:51 AM, Blogger Eirik Løkke said...

Det var dårlig formulert, poenget mitt var ikke at jeg ikke var klar over at Paul Robinson skulle stå imål, men at selv David James og Scott Carson holder bedre nivå enn David Seaman.

 

Post a Comment

<< Home