Thursday, June 08, 2006

VM2006 - Europa dominerer og Brasil vinner!















Enhver fotballekspert med respekt for seg selv må selvsagt presentere forhåndstips, for å ikke lett kunne beskyldes for å bedrive ”etterpåklokskap”, til tross for at det er den mest nøyaktige vitenskapen vi besitter. Ekte eksperter bør kunne vise til veloverveide funderinger i forkant av begivenhetene. I hvert fall er det denne utfordringen Kapitalismus vil ta.

Først en liten innrømmelse. Jeg sluttet å tippe på oddsen for flere år siden, da jeg etter hvert fant ut at har du peiling på fotball så vinner du ikke. Mulig dette var og er et uttrykk for indignert skuffelse over å ikke kunne predikere vinnere, (innen vitenskapen er evnen til å predikere, generelt et godt kriterium på kvalitet, mao graden av ekspertise) og videre et tegn på fotballfaglig ukyndighet. Men det tror jeg ikke.

Faktisk er fotball et spill hvor det beste laget (målt etter antall sjanser) i mindre grad enn andre sportsgrener faktisk vinner. Fotball er et lagspill hvor tilfeldigheter, flaks, dommeravgjørelser etc er en betydelig faktor i forhold til hvordan slutteresultatet faktisk ender. (Eller som Brita Garden i NRK sa under fotball VM 1998 til Mini Jacobsen: ”Dette viser vel Mini, hvor mye mål har å si for utfallet av en fotballkamp…”)

Problemet er at som ”ekspert” er det meget vanskelig, for ikke si umulig å ta hensyn til faktorene ”dommeravgjørelser”, ”flaks”, ”skader”, ”tidlige mål” etc når en skal predikere resultatet, og siden de nevnte faktorer spiller en betydelig rolle, kan prediksjonskraften (dvs evnen til å korrekt forutse resultatet) raskt vise seg å være beskjeden.

Men for all del, det er like fullt en sann fryd å spekulere. Mine vurderinger er ganske konvensjonelle. Jeg tror Europa kommer til å dominere, og Brasil vinne. Et forhold jeg ikke tror spiller noen rolle, er at VM blir arrangert i Europa, og at det derfor statistisk sett vil være et europeisk lag som vinner. Rent statistisk grenser dette seg til svada. Dersom hvert sluttspill regnes som en observasjon, har vi i alt 18 observasjoner, hvorpå ca halvparten har blitt arrangert i Europa, (altså 9 observasjoner) og med så få observasjoner kan en vanskelig bruke statiske argumenter uten at dette må avfeies som særdeles urimelig (Spuriøse sammenhenger).

Skulle et europeisk lag vinne i Tyskland er dette ikke pågrunn av at arrangementet ble arrangert i Europa. Teorien om at vertslandet gjør det bra har jeg betydelig mer tro på, men det kommer neppe til å hjelpe Tyskland, fordi laget rett og slett er for dårlig. Med andre ord laget må ha betydelig hjelp av eksterne faktorer for å vinne.

Ok. Etter å ha brukt betydelig spaltemeter på å forklare hvorfor dere ikke burde høre på det jeg nå skal skriv, skal jeg likevel komme ”down to business”.

Jeg har tippet hvilke lag som går videre fra hver gruppe (markert med fet skrift, hvor laget som står øverst tippes som nr.1), hvorpå sluttspillet, eller puslespillet om du vil, dannes etter grupper og lagenes plasseringer. Mine tips er som følger:

Gruppe A--------Gruppe B--------Gruppe C -------------Gruppe D

Tyskland-------England-------Argentina -----------Portugal
Polen-----------Sverige --------Nederland-----------Mexico

Costa Rica-------Paraguay--------Serbia ---------------- Angola
Ecuador ---------Trinidad---------Elfenbenskysten------ Iran


Gruppe E------Gruppe F------Gruppe G-------------Gruppe H

Italia-----------Brasil---------Frankrike----------Spania
Tsjekkia--------Kroatia-------Sveits--------------Ukraina
USA------------Australia--------Togo----------------Tunisia
Ghana----------Japan-----------Korea---------------Saudi-Arabia


Som jeg nevnte i innledningen er tipsene mine konvensjonelle. Eksternaliteter tatt i betraktning, det er veldig vanskelig å legge vekt på andre forhold enn lagenes kvaliteter, eller i hvert fall det man antar er lagenes styrke og svakhet, og hvordan dette vil komme til uttrykk i de enkelte kamper.

Jeg er relativt sikker på tipsene fra innledningsgruppene, gruppe E og gruppe C er knallhard, her er jeg usikker. Også litt usikker på annenplassen i Gruppe F, etter Brasil. Det kan også tenkes at Costa Rica eller Ecuador tar annenplassen i gruppe A, men utover dette blir jeg meget overraskende om jeg skulle ta feil i innledende gruppe. Dersom Tunisia eller Saudi-Arabia skulle gå videre blir jeg virkelig overrasket. Jeg har en iboende tro på europeiske lag, mye pågrunn av erfaring, men også pågrunn av at jeg ikke kjenner de andre lagene så godt som jeg kanskje burde med tanke på veloverveide vurderinger, men det er nå engang slik at en ikke rekker (prioriterer) over alt. Men lag har overrasket før og gjort mine tips til skamme, det kan meget fort skje igjen.

Skulle tipsene gå inn vil vi få følgende sluttspill og åttendelsfinaler (tipset på vinnerlag er markert med fet skrift):

Åttendelsfinale:


Å1: A1-B2---Tyskland – Sverige----------24/6 17.00
Å2: C1-D2---Argentina- Mexico----------24/6 21.00
Å3: B1-A2---England – Polen-------------25/6 17.00
Å4: D1-C2---Portugal- Nederland--------25/6 21.00
Å5: E1-F2---Italia- Kroatia---------------26/6 17.00
Å6: G1-H2---Frankrike- Ukraina---------26/6 21.00
Å7: F1-E2---Brasil – Tsjekkia-------------27/6 17.00
Å8: H1-G2---Spania – Sveits--------------27/6 21.00


Jeg tipper altså at 6 av 8 kvartsfinale lag er fra Europa. I 1990 VM var også 6 av 8 kvartsfinalelag fra Europa, i 1994 var det 7 av 8, i 1998 var det 6 av 8 og i 2002 var det 4 av 8, jeg tror ikke 2002 representerte noen varig endring i forhold til europeisk dominans, og jeg tror det er særlig de store fotballnasjonene som vil dominere. Ikke overraskende er det Argentina og Brasil som jeg tipper videre sammen med europeerne.

Jeg tror faktisk Sverige vil slå Tyskland. Tyskland var i finalen for fire årsiden, uten å ha et særlig bra lag, det var kanskje det som var det mest imponerende med det laget at de likevel gikk til finalen. Jeg tror ikke laget er noe særlig bedre nå, og laget bærer etter min mening rett og slett preg av mangel på klassespillere. Her er ingen Matthaus, Klinsmann, Brehme, Breitner, Beckenbauer, og derfor tror jeg tyskerne kommer til å skuffe hjemmepublikumet. Utover dette er tipsene igjen konvensjonelle.

Kvartfinalene skulle da se slik ut:

Kvartfinale:

K1:------Å1-Å2-----------Argentina- Sverige------------------30/6 17.00
K2:------Å5-Å6-----------Italia – Frankrike-------------------30/6 21.00
K3:------Å3-Å4-----------England – Nederland----------------01/7 17.00
K4:------Å7-Å8-----------Brasil – Spania-----------------------01/7 21.00

Argentina og Brasil vil være store favoritter, hvem som vinner av Italia vs Frankrike og England vs Nederland er for egen del nærmest hipp som happ. Jeg er usikker på spagettilaget, hvordan alt bråket utenom fotballen har påvirket, det kan virke begge veier. Laget er i alle tilfeller veldig bra, og spillerne er veldig komplementære, de utfyller hverandre særs godt.

Frankrike med Henry og Zidane i form vil være et fryktelig godt lag, men denne utgaven av Frankrike er ikke så bra som 98 og 2000 årgangen. Italia møtte Frankrike i 98 VM, og ble rundspilt, uten at Frankrike greide å avgjøre i ordinær spilletid og måtte vinne på straffer. Det kan meget godt hende igjen.

England vs Nederland. Forhåpentligvis har England med Rooney, og ikke minst en Rooney i form, i så fall vil Englands offensiv kraft være signifikant mye bedre. Nederland har som alltid en haug med talentfulle spillere, men det gjenstår å se hvordan lagutgaven blir. Uansett veldig vanskelig å tippe. Jeg velger England mye med hjerte, men ikke bare derfor.

Semifinale:

S1:---K1-K2---------------------Frankrike- Argentina----------4/7 21.00
S2:---K3-K4---------------------England – Brasil---------------5/7 21.00

Jeg er usikker på årets Argentina lag, tror det er mye bedre enn 2002 utgaven, og Messi har overbevist når jeg har sett han på Barca, men er det godt nok til finaleplass? Jeg tror ikke det. Frakrike er godt organisert, har fantastiske enkeltspillere, og bra med fart i bakreledd, jeg tror det kan bli veldig avgjørende til fordel for Frankrike. Brasil slår dessverre England, blir overrasket hvis ikke.

Bronsekamp:

S1-S2 Argentina- England 8/7 21.00

Oppgjørene Argentina – England er alltid klassikere, jeg tror ikke VM kan få en bedre bronsekamp enn, nettopp denne kampen. England har begynt å få et lite tak på Argentina, i hvert fall vunnet de to siste. Men igjen, hipp som happ. Hjertet taler igjen for England.

Finale:
S1-S2 Brasil – Frankrike 9/7 20.00

Brasil vinner VM fordi de har et forrykende lag! Kaka, Ronaldinho, Ardiano og Ronaldo gjør Brasil til store favoritter. Det er to ting Brasil må være veldig obs på. Det aller viktigste er balansen i laget, at man må ha midtbane spillere som balanserer de offensive spillerne, og det andre er at man ikke blir for overmodige. Er de obs på disse tingene og spillerne er sånn noenlunde i form, så skal det VELDIG mange tilfeldigheter, eller eksternaliteter til for å forhindre et brasiliansk gull!

Det er i grunnen bare en ting jeg er helt bombe sikker på, det er at det ikke går nøyaktig slik jeg har tippet! Men Kapitalismus ser frem til å forklare når, hvordan og ikke minst hvorfor han tok feil!

4 Comments:

At 2:31 AM, Blogger Lene F. Sylta said...

Tidligere i veka fekk eg ein følelse av at USA kommer til å bli den store overraskelsen i VM...

Folk ler av meg.

Men det gjorde også folk då eg før eliteserien starta sa et i år vinner Brann serien... Så, eg trur eg sett pengane mine på USA eg :)

 
At 3:34 AM, Blogger Eirik Løkke said...

ja, eg skal ikke le av det.

men eg tror du tape pengene...

 
At 6:15 AM, Blogger Svorsken said...

Tack för stor tro på Sverige. Men jag tror det blir en jämn grupp - Parguay kan definitivt ta poäng på Sverige och England. Tror annars att USA eller Togo blir turneringens stora överaskning. Tänk också på att Nederland var excellenta i hela kvalspelet (vilket i och för sig borde tala emot dem nu).

 
At 4:37 PM, Blogger Eirik Løkke said...

Ser at USA blir stadig nevnt, de har et veldig godt lag, ble virkelig imponert når de kjørte over Norge i vinter, ble desto mindre imponert når de gikk på stor tap mot Tyskland for et par uker siden. Gruppe E er knalltøff ingen tvil om det. Men tror at både Tsjekkia og Italia blir for sterke.

Sverige har et veldig bra lag ble veldig imponert over dem i EM 2004, da de fort kunne slått ut Nederland i kvarten. Dersom Zlatan og Freddie Ljungberg spiller maks og de for orden på den defensive organiseringen, kan det bli riktig bra.

Paraguay? Tja, de kan jo ta poeng, men de imponerte ikke mot Norge, men bevares de kan få det til, men vurderer dem som klart svakere enn Sverige og England.

Nederland er også i en knalltøff gruppe, spm er som alltid med Nederland om de har orden på helheten, individuelt så er Nederland alltid "topclass".

Blir virkelig overrasket hvis Togo skulle finne på å gjøre det bra. Må ærlig innrømme at jeg kjenner dette laget særdeles dårlig, men likevel.

Australia? Tja de slår jo ut Uruguay i playoff, de har gode spillere, brukbart organisert og Guus Hiddink som trener, men kvartfinale, neppe. Da må de slå ut Italia i 1\8, evt Tsjekkia. Det tror jeg ikke noe på.

Key sera, sera.

 

Post a Comment

<< Home