Sunday, June 11, 2006

England overbeviste ikke, Argentina slet seg til seier, mens Sverige skuffet!

England - Paraguay 1-0.

England overbeviste definitivt ikke, men greide å vinne etter en tidlig scoring. Kampen viste særlig to ting. England trenger Wayne Rooney i form, og Joe Cole kan bli en avgjørende offensiv kraft for England. I tillegg får Rio Ferdinand og Peter Crouch godkjent, mens Steven Gerrard og Frank Lampard får nesten godkjent, resten var under pari.

England var gode den første halvtimen, og selv om ingen lag kan holde den intesiteten å høye presset over lengre perioder, var England den siste timen så svak i presset at det meget fort kunne ha endt med baklengs. Gerrard, Beckham og Lampard må få orden på presshøyde i de perioder hvor England spiller med lavere intensitet (press), ellers vil bedre motstand straffe dem.

Men ok, de vant og en skal være fornøyd med det.

Sverige- Trinidad og Tobago 0-0

Jeg skrev i mitt tips til denne kampen at Sverige ville kjøre over Trinidad, hvilket var langt på vei det som skjedde, uten at Sverige lykkes å score. Svenskene hadde vel rundt tosifret antall målsjanser, mange av dem veldig store, og da er det veldig uvanlig at et så overlegent lag ikke vinner. Men blanding av udyktighet og uflaks foran mål gjorde at Sverige resultatmessig fikk en fiaskostart på dette sluttspillet.

Jeg ble meget overrasket over at Kim Källstrøm ikke startet, en av Sveriges beste spillere, hvilket han beviste ettertrykkelig når han kom på banen. Jeg tror Sverige ville ha vunnet dersom Källstrøm hadde startet, innrømmer gjerne at denne påstanden er vanskelig å etterprøve, men sannsynligheten for at Sverige hadde vært enda mer overlegne og hatt en enda større offensiv slagkraft med Källstrøm på banen er ikke hypotetisk, men svært sannsynlig.

Hvorvidt denne sannsynlige forbedrede offensive kraften hadde resultert i svensk mål og seier, er vanskelig å si, men som sagt min "educated guess" er at det hadde den gjort!

Men dersom svenskene slår Paraguay, så tror jeg Sverige går videre, hvilket gjør at svenskenes reelle sjanser til videre avansement ikke er betydelig svekket. Men de blir enda bedre med Källstrøm på banen.

Argentina - Elfenbenskysten 2-1

Jeg må ærlig innrømme at jeg lot meg imponere av Elfenbenskysten. De var fullt på høyde med argentinerne, visste prov på store individuellle ferdigheter og kunne fort ha vunnet denne kampen. Dersom Lionel Messi er skadefri er det helt utrolig at han ikke blir brukt, han trenger kamptrening og er så vidt jeg kan bedømme (det jeg har sett av han på Barca iår), bedre enn alle de andre argentinere, hvilket naturlig burde medføre en plass i startellveren. Utover dette var argentinerne omtrent som forventet, mens Elfenbenskysten var bedre enn forventet, men jeg tror ikke det holder til videre avansement for sistnevnte.

4 Comments:

At 4:52 PM, Anonymous Anonymous said...

Tja, Sverige var vel ikke så overlegen, i alle tilfeller skal bare Sverige slå Trinidad!

England skuffet ingen tvil om det!

Argentina gjorde det de måtte!

 
At 4:54 PM, Anonymous Anonymous said...

For at England skal lykkes må Gerrard bidra mer offensivt. Det virker som om midtbanen til England er godt nok samkjørt, det er overrakskende.

Det var og er bekymringsfullt at England virket så kjørt etter 1.omg. Ikke bra!

 
At 5:22 PM, Anonymous Anonymous said...

Det måtte en gammel ManU-spiller til for at England skulle få mål! Tenkte vi det ikke.

Men hvor har Englandstreneren egentlig lojaliteten sin, svenske som han er? Et betimelig spørsmål, i disse tider.

 
At 1:08 AM, Blogger Mathias said...

Det blir vel Argentinas mesterskap er mitt tips, med et forbannet Tysk lag på andre banehalvdel, fordi Argentina rundspiller Tyskland. Dårligere tapere enn Tyskland skal man lete lenge etter, "de går over lik for å vinne".

 

Post a Comment

<< Home